четверг, 12 ноября 2015 г.

Збереження та розвиток здорового способу життя на уроках іноземної мови

Збереження та розвиток здорового способу життя на уроках іноземної мови
                   
Коли немає здоров'я, мовчить мудрість,
 не може розквітнути мистецтво, не грають сили,
марно багатство і безсилий розум.
Геродот
        В останнє десятиліття проблема збереження і розвитку здоров'я школярів набула статусу пріоритетного напрямку. Ідея здоров'язбереження учнів в освіті знаходить своє відображення в таких документах як: «Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті», Національна програма «Діти України», цільова комплексна програма «Фізичне виховання – здоров’я нації», «Національна програма патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства». Тому обов’язковим компонентом національної системи освіти мають бути знання про формування, збереження та зміцнення здоров’я. Здоров'я школяра має кілька складових елементів, кожен з яких важливий і значущий, так як без будь-якого з цих елементів порушується цілісність особистості людини. Такими складовими є фізичне здоров'я, психічне здоров'я і духовно-моральне здоров'я.
       Основні небезпеки, які можуть мати місце на уроках англійської мови:
- Тривале сидіння (може стати причиною хвороб хребта, підвищеної стомлюваності, розсіяного уваги);
- Тривожність і негативні емоції, викликані підвищеною складністю предмета (небезпечні дратівливістю, депресивними станами, неврозами, агресивною поведінкою і т.д.);
- Висока розумовий і нервову напругу, що є також наслідком складності змісту предмета (головні болі, втому і т.д.).
        Урок є основною формою організації навчання в школі. Характерна для сучасного уроку інформаційне перевантаження учнів, його висока інтенсивність, надмірне нервово-емоційне напруження, недостатня рухова активність школярів - все це веде до втрати здоров'я дітей. Тому кожен урок, кожне шкільне захід має містити в собі оздоровчий компонент, перешкоджати розвитку перевтоми, не погіршувати здоров'я, а сприяти його розвитку.
       Навчити дітей зміцнювати, зберігати своє і цінувати чуже здоров'я, посилити мотивацію навчання, прищепити принципи здорового способу життя допоможе, безсумнівно, застосування в педагогічному процесі здоров'язберігаючих технологій. Успішність будь-якої педагогічної технології залежить від особистості вчителя і психологічно грамотної педагогічної спрямованості його педагогічної діяльності. Перед кожним учителем стоїть завдання підвищення якості знань учнів, при цьому навчальний процес повинен бути спланований так, щоб не завдати шкоди здоров'ю учнів. Крім того, мають бути створені умови для підвищення мотивації учнів до досліджуваного предмета через реалізацію здоров'язберігаючих технологій, шляхом створення комфортної обстановки навчання, використання індивідуальних особливостей кожного учня, попередження надмірного розумового напруження. При проведенні уроку кожен вчитель повинен враховувати періоди працездатності дітей, вікові та фізіологічні особливості дитини на заняттях, пам'ятати про необхідність емоційних розрядок, чергування пози учнів з урахуванням видів діяльності, використання фізкультурних пауз. Вчителями іноземних мов використовується маса компонентів здоров’язберігаючих спрямувань уроку: і особистісна орієнтованість, і психологічна безпека, і профілактична спрямованість, і спрямованість змісту уроку на формування цінності здоров'я та здорового способу життя.
       У початковій школі діти охоче починають вивчати англійську мову. На уроках англійської мови в початковій школі викладачеві необхідно дотримуватися кілька умов для отримання позитивних результатів:
1. Ретельний відбір ситуацій. Вони повинні бути прості і зрозумілі для школяра.
2. Участь кожного в процесі спілкування. Якщо дитина не буде відчувати свою значимість, він, швидше за все, втратить інтерес до предмету.
3. Створення сприятливих умов для спілкування. Діти болісно реагують на критику. Через острах зробити помилку багато на уроках англійської мови в початковій школі присутні в ролі мовчазних спостерігачів. Але, якщо є необхідність вказати на помилки, це повинно бути зроблено в найбільш м'якій формі.
4. Новизна. Інтерес до завдань у школярів молодшого шкільного віку пропадає через 10-15 хвилин, внаслідок чого зміна видів діяльності просто необхідна.
       Крім цього, збереження здоров’я реалізується через оптимізацію змісту і цілеспрямовану організацію уроку англійської мови, наведену в таблиці

1.Таблица 1. Структура раціональної організації уроку англійської мови.

№ з/п

Фактори уроку
Рівень  гігієнічної раціональності уроку
1
Щільність уроку
Не менше 60% та не більше 75%
2
Число видів учбової діяльності
4-7
3
Середня тривалість різних видів учбової діяльності
Не більше 10 хвилин
4
Частота чергування видів учбової діяльності
Зміна не пізніше, ніж через 7-10 хвилин
5
Число видів викладання
Не менше 3
6
Наявність емоційних розрядок (число)
2-3

Дана структура оптимально підходить для проведення уроків, дозволяє уникнути стомлення учнів, звести до мінімуму навчальний стрес, допомагає досягти добрих результатів у викладанні.
          Вчителя англійської мови, що працюють у початкових класах, використовують часту зміну навчальної діяльності, режимів роботи, проведення фізичних хвилинок, емоційних розрядок, розслаблення під час прослуховування пісень. Різноманітність форм роботи сприяє підтримці інтересу до навчання. Зміна видів діяльності, використання творчих завдань, різних форм роботи дозволяють уникнути одноманітності, знижують розумову стомлюваність, підвищують емоційний тонус учнів. Введення і закріплення слів відбувається в ігровій формі з використанням руху.        Використання в практиці роботи рухливих ігор сприяє розвитку в учнів комунікативних навичок, рухової активності, концентрації уваги, уяви, а також пізнавальних і мовних здібностей. Вчителі англійської мови широко використовують на уроках іграшки та картинки, діти імітують дії з ними, що сприяє розвитку різних видів пам'яті: образної, асоціативної, словесно-логічної. Елементи театралізації на уроках, а також підготовка театральних постановок є прекрасним засобом зняття психоемоційної напруги. Розучування і виконання віршів і пісень англійською мовою відіграє особливу роль, учні всіх класів займаються цим видом діяльності з особливим задоволенням. Для формування здорового способу життя з самого раннього віку діти вивчають і на практиці застосовують знання з таких тем, як: «Спорт», «Розпорядок дня», «Їжа». Особливо широке поле діяльності для прищеплення дітям правил гігієни і здорового способу життя містить мовний матеріал теми «Спорт», в рамках якої діти порівнюють свої інтереси спортом з захопленнями своїх однокласників і роблять висновки про необхідність занять спортом, дотримання режиму дня. Вивчаючи тему «Їжа» діти знайомляться з правильним режимом харчування, призначення різних страв, правилам гігієни, розширюють через гру свої знання про етикет.
      Таким чином, пропаганда здорового способу життя та діяльності, що зберігає здоров’я - професійне завдання вчителя і невід'ємна частина уроків іноземної мови в школі.
      Пропоную до вашої уваги цікаві фізхвилинки, які можна проводити на уроках англійської мови у початковій та середній школі.

 1. Hands up, hands down
Hands on hips, sit down
Bent left to the side
Bent left bent right
1, 2, 3 hop 1, 2, 3 stop!
Stand still

2. Stand up clap clap
Arms up clap clap
Step step arms down
Clap clap please sit down

3. Hands up clap clap clap
Hands down shake shake shake
Hands on hip jump jump jump
Hop hop hop stop stand still
Good sit down please

4. Hands up hands down shake shake
Stand up on the tiptoes
Turn around step aside
step left step right

5. I can jump I can run
I can sing I can dance
I can swim I can’t fly
I can climb and say good bye.

6. I like to read I like to play
I like to study every day
I like to jump I like to run
I like to play, it’s fun.

7. Hands on the head
Hands on the hips
Hands on the table
Hands like this
Hands on the shoulders
Hands up and down
Hands behind the head
And sit down.

8. Hand up clap clap
Hands down clap clap
Hands on the head hop hop
Hands on the hips hop hop

9. Two little feet go tap tap tap
Two little hands go clap clap clap
Two little feet go jump jump jump
Two little hands go thump thump thump

10. One one one little dog run
Two two two cats see you
Three three three birds in the tree
Four four four frogs on the floor.

11. Can you hop like a rabbit
Can you jump like a frog
Can you walk like a duck
Can you run like a dog
Can you fly like a bird
Can you swim like a fish
Can you be like a good child
As still as you wish

12. Its fun to this
Its fun to be that
To leap like lamp
To climb like a cat
To swim like a fish
To hop like a frog
To trot like a horse
To jump like a frog

13. Up down up down
Which is the way to London town
Where where up in the air
Close your eyes and you are there

14. Teddy bear turn around
Teddy bear touch the ground
Teddy bear nod you head
Close your eyes and go to bed.

15. Ten little fingers
Ten little toes
Two little ears
And one little nose
Two little eyes
They shine so bright
One little mouth to say good night.

16. Three little monkeys jumping on the bed
One fell of and bumped his bed
Mom called the doctor and the doctor said
No more little monkeys jumping on the bed.

17. Stand up and look around
Shake your head and turn around
Stamp your feet upon the ground
Clap your hands and than sit down.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.